A kritikák ellenére is beindult a metrófelújítás

Római-parti mobilgát, hármas metró – Tarlós István főpolgármesternek elég sok dolga akad az utóbbi időben. Az árvízvédelmi beruházással kapcsoltban a városvezető elmondta: Budapest árvízvédelme „nagyon rosszul” néz ki, ezért főleg politikai okokat sejt a Római-partra tervezett védmű elleni tiltakozások mögött. A 3-as metró felújítása kapcsán megjegyezte, a sok bekiabált zagyvaság ellenére a 17 kilométeres pálya és az állomások, valamint a szerelvények felújítása elkezdődött, illetve megtörtént. Budapest szempontjából eredményesnek tartja a kormány és a városvezetés együttműködését. Tarlós Istvánt a Vasárnapi Újság kérdezte.

Nehezen tudja úgy összefoglalni Tarlós István a Római-parti mobilgáttal kapcsolatos történteket, hogy aki fél, az kevésbé féljen, aki meg sumákol, az kevésbé tudjon érvényesülni – fogalmazott a Kossuth Rádió Vasárnapi Újság című műsorában a budapesti városvezető.

Aggasztó a főváros árvízvédelmi helyzete – folytatta – ugyanis a 84 kilométeres (kétparti) védmű-kiépítésre a kor színvonalának megfelelően nem lenne elég százmilliárd forint; ezen a területen érdemben 100 éve nem történt fejlesztés.

Tarlós István a közelmúltat ismertetve úgy fogalmazott: a csillaghegyi szakasz teljesen védtelen, a Demszky-érában mindig csak ígérték, de soha nem valósították meg a védmű kiépítését. Ő úgy érzi, annak érdekében, hogy ez a védelem végül megvalósuljon, beleállt a problémába, és sok szakvéleményt hallgatott meg, ami – egy kivételével – mind a parti nyomvonalat támogatta.

Úgy látja, a dilemma ezzel kapcsolatban azzal kapcsolatban van, hogy egy kétszáz méteres távolságon belül hova épüljön védmű: közvetlenül a folyó partjára, vagy a Királyok útja – Nánási út vonalában.

Ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet, hogy a 100-80 éve beépítésre kerülő területen lévő értékek tulajdonosaival elég nehéz szerinte megértetni azt, hogy azok kikerülnek a védelem hatóköréből.

Szerinte a legfőbb kérdés az, hogy kell-e védmű vagy sem. Abban egyetért Lányi Andrással és társaival, hogy visszataszító az, amikor az ökonómia érdekei előrébb valók az ökológia igényeinél. Bírálta a III. kerületi önkormányzatot, szerinte az utóbbi napokban mutatott, „kicsit sunnyogó kommunikációs” hadjáratuk „virtuális ámítás”, semmi értelme sincs, már csak azért sem, mert szerinte a tüntetők többet szeretnének, mint amit az önkormányzat adni tud.

Az önkormányzat „teljesen értelmetlen, időhúzó” magatartása ellenére az ügyben további tárgyalások lesznek, de a további időhúzásban komoly felelőssége lesz a kerületi önkormányzatnak – jelentette ki. Azt az interjú egy későbbi időpontjában hozzátette: nem most kellett volna a kerületnek egy hamis kérdéssel közvélemény-kutatást rendeznie a témát illetően.

Azzal kapcsolatban, hogy hol tart jelenleg az általa felvetett népszavazás ügye, a főpolgármester hangsúlyozta: ő csak annyit ajánlott fel, hogy kezdeményez népszavazást, de egyelőre még a Kúrai döntésére várnak, ugyanis a testület előtt – ahogy fogalmazott – az egyik törpepárt népszavazási beadványa fekszik, tehát az elsőbbség őket illetheti. Kijelentette: ő csak fővárosi népszavazást tud kezdeményezni.

Szerinte a történteknek van egy olyan olvasata is, hogy ha már a balliberális kormányok és a Demszky-érában nem épült meg a Római-parti gát, akkor az az Orbán-Tarlós időszakban se épüljön fel.

Metrófelújítás: nem érdemes a hordóra állva bekiabálni

Tarlós István főpolgármester a hármas metróra rátérve kijelentette: megoldotta Orbán Viktor miniszterelnökkel a 3-as metró felújítását, annak ellenére, hogy nem mindig mindenben értett egyet vele.

Elindult a szerelvények felújítása, és lassan megkezdődik a 17 kilométernyi alagút felújítása, így szerinte ez a kérdés eldőlt, akárhányan is fognak egy hordóra felállva bekiabálni – jelentette ki, utalva az ellenzéki politikusok nyilatkozataira.

Úgy fogalmazott, ezért soha senki sem mondhatja, hogy nem kezdődött meg az észak-déli metróvonal felújítása.

Azt azonban el tudta mondani, hogy ugyan volt, van és lesz is konfliktusa kormánytagokkal Budapest ügyében, azonban hét év alatt a mostani városvezetés a kormánnyal többet tett a fővárosért, mint kétszer ennyi idő alatt a balliberális kormányok és a Demszky-féle városvezetés.

Kiemelte: 2015. második félévéig nem lehetett semmilyen kötelezettséget vállalni a metró felújítására, mert addig az előző városvezetés által hátrahagyott működési adósságokat kellett kiegyenlíteni (az adósságot átvállalta az Orbán-kormány két éve – a szerk.), ezért nem helyénvaló szerinte az az általános vélekedés, ami a mostani városvezetésen kéri számot az elmúlt hét év tétlenségét.

Emiatt a többek által emlegetett hét év helyett csupán két év állt rendelkezésre erre – jelentette ki.

Az ország sikere Budapest sikere is, és ebből a sikerből kiveszi részét a fővárosi önkormányzat is –foglalta össze az elmúlt időszak kimagasló eredményeivel kapcsolatban a főpolgármester, aki hozzátette: ugyan nagyobb autonómiát és stabilabb finanszírozást el tudna képzelni, de a kormány és a városvezetés együttműködése nem volt eredménytelen eddig sem, bármekkora a negatív kommunikáció is.

Forrás: hirado.hu / Kossuth Rádió / Vasárnapi Újság